مشاوره تحصیلی تلفنی دانشگاه پیام نور

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد مشاوره تحصیلی تلفنی دانشگاه پیام نور
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

تاریخچه دانشگاه پیام نور

یکی از بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین دانشگاه‌ها ایران است که در سال 1367 تاسیس شد. مراکز و واحدهای تحت‌پوشش دانشگاه پیام‌نور تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان ورود به آموزش عالی را پوشش می‌دهند. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمه‌حضوری تأسیس شده و دارای شیوه آموزشی خاصی هستند. آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی فرایند یاددهی - یادگیری، به‌گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راه‌کارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد. آموزش نیمه حضوری، نظام آموزشی است که، با بهره‌گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتاب‌های درسی خود آموز و دانشجو محور در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاس‌های درسی را کاهش می‌دهد. در واقع، در این‌نوع آموزش عملاً می‌توان کلاس‌های تدریس را به کلاس‌های مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.

شیوه آموزش در این دانشگاه ها به صورت از راه دور و نیمه‌ حضوری است. آموزش نیمه حضوری، به این معناست که با بهره‌گیری از فناوری های آموزشی و استفاده از کتاب‌ های درسی خود خوان و دانشجو محور برای یادگیری، الزام حضور فیزیکی دانشجو در کلاس‌ های درس را کاهش می‌دهد. به عبارتی دیگر، در این‌ نوع آموزش عملاً کلاس‌ های تدریس به کلاس‌ های مرور درس و رفع اشکال دانشجویان تبدیل می شود. در سال 1386، این دانشگاه علاوه بر زبان فارسی، زبان عربی را نیز به عنوان زبان دوم و رسمی به سیستم آموزشی این دانشگاه اضافه کرد.

 

 

معرفی دانشگاه پیام نور

این دانشگاه از یک سازمان مرکزی در تهران و مراکز ذیربط در سراسر کشور تشکیل شده است. این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته‌ های گوناگون را ارائه می‌ دهد. دانشجویان دانشگاه پیام نور به دو دسته رسمی و فراگیر تقسیم می‌شوند. دانشجویان رسمی دانشگاه پیام نور با شرکت در کنکور سازمان سنجش و آموزش کشور به این دانشگاه وارد می شوند.

دانشجویان فراگیر نیز ابتدا در یکی از مراکز دانشگاه پیام نور به عنوان دانش پذیر ثبت نام می شوند. سپس دروس ترم اول رشته دلخواه به آنها ارائه می‌ شود، که در صورت قبولی، ترم بعد به عنوان دانشجوی فراگیر در دانشگاه تحصیل خواهند کرد. همچنین در صورت گذراندن این دروس نیازی به امتحان دوباره ندارند. البته شهریه ثابت دانشجویان فراگیر مقداری بیشتر از دانشجویان رسمی است. همچنین عنوان فراگیر از مدرک این دانشگاه حذف شده است.

در این دانشگاه کلاس ها به سه روش غیر حضوری، نیمه حضوری و حضوری برگزار می‌شوند. در سال های گذشته بیشتر کلاس های دانشگاه به صورت غیرحضوری برگزار می شد ولی در حال حاضر با گسترش دانشگاه و جذب هیئت علمی، کمتر درسی به صورت غیر حضوری ارائه می‌ شود و تنها بعضی از دروس عمومی و به ندرت دروس اختصاصی به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود. این دانشگاه بیشتر به شکل نیمه حضوری برگزار می‌ شود. به این صورت که در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ ها ساعات برگزاری کلاس ها کمتر است. دروس عملی دانشگاه پیام نور و درس هایی که بدون منبع هستند و سوالات امتحان پایانی آن ها توسط استاد مربوطه طرح می‌ شود دارای کلاس های حضوری و اجباری هستند.

 

رتبه دانشگاه در ایران

بر اساس رتبه‌بندی جدید گروه QS دانشگاه پیام‌ نور بیست و دومین دانشگاه برتر ایران است. بر اساس رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه پیام‌ نور پنجمین دانشگاه برتر ایران و دویست و سی و دومین دانشگاه برتر آسیاست؛ و همچنین بر اساس رتبه‌بندی سایت 4ICU وب‌ سایت دانشگاه پیام‌ نور نهمین وب‌ سایت برتر در بین دانشگاه‌های ایران است. همچنین دانشگاه پیام‌نور بزرگ‌ترین شبکه آموزش عالی دولتی ایران و در بین دانشگاه‌های باز دانشگاه پیام‌ نور در آسیا دوم و در جهان ششم می‌باشد.

 

دانشجویان

دانشجوهای دانشگاه پیام‌نور به دو دستهٔ رسمی و فراگیر تقسیم می‌شوند.

 

دانشجویان رسمی

دانشجویان رسمی دانشگاه پیام‌نور با کنکور رسمی سازمان سنجش کشور در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند. البته در چند سال اخیر، دانشگاه متقاضیان را بدون کنکور هم می‌پذیرد و شرط ورود به دانشگاه معدل دوره متوسطه می‌باشد.

 

دانشجویان فراگیر

داوطلبان (فقط کارشناسی ارشد) ابتدا در یکی از مراکز دانشگاه پیام‌نور به‌عنوان دانش‌پذیر (نه دانشجو) ثبت‌نام می‌کنند؛ و دروس ترم اول رشتهٔ موردنظر به آن‌ها ارائه می‌شود و در صورت قبولی به‌عنوان دانشجوی فراگیر در ترم بعدیِ دانشگاه تحصیل می‌کنند و همچنین درصورت گذراندن دروس نیازی به امتحان مجدد ندارند. درضمن شهریهٔ ثابت دانشجویان فراگیر برابر با دانشجویان رسمی می‌باشد. همچنین عنوان فراگیر از مدارک (فارغ‌التحصیلی) دانشگاه پیام‌نور حذف شده‌ است.

 

پیام نور

 

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور

برای دوره کارشناسی دانشجویان فراگیر ابتدا در یکی از مراکزدانشگاه پیام نور به عنوان دانش پذیر ثبت نام می شوند. سپس دروس ترم اول رشته دلخواه به آنها ارائه می‌ شود، که در صورت قبولی، ترم بعد به عنوان دانشجوی فراگیر در دانشگاه تحصیل خواهند کرد. همچنین در صورت گذراندن این دروس نیازی به امتحان دوباره ندارند. البته شهریه ثابت دانشجویان فراگیر مقداری بیشتر از دانشجویان رسمی است. همچنین عنوان فراگیر از مدرک دانشگاه پیام نور حذف شده است.

 

ثبت نام بدون کنکور ارشد و دکتری پیام نور

علاوه بر پذیرش از طریق کنکور سراسری کارشناسی ارشد و دکتری، دانشگاه پیام نور از طریق دوره های فراگیـر نیز بـرای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشجو می پذیرد. داوطلبانی که تمایل به تحصیل در دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور می توانند به عنوان داوطلب مقطع کارشناسی ارشد در یک کـد رشـته امتحـانی ثبت نام و حداکثر در 20 کدرشته محل از دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور متقاضی ادامه تحصیل شوند. نمره نهایی لازم برای قبولی بر اساس تأثیر 80 درصد میانگین دروس حاصل از آزمون و تأثیر 20 درصد میانگین معدل مدرک کارشناسی می باشد. البته این آزمون بسیار ساده است که به صورت چند گزینه ای برگزار می شود و دارای نمره منفی نمی باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور پیام نور

برای دوره کارشناسی علاقه مندان به ثبت نام در رشته های بدون کنکور فقط می توانند در یک کد رشته محل ثبت نام کنند. گروه های مختلف برای دوره کارشناسی شامل ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان خارجه می باشد. دوره کارشناسی ارشد رشته های تحصیلی شامل 5 گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و گروه هنر می باشد.

 

پیام نور

 

لیست دانشگاه های پیام نور به تفکیک هر استان

دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی واحد آذرشهر، تبریـز، بناب، مراغه، مرند، میانـه، ملکـان، شبستر، جلفـا، کلیبر، عجب شیر.

دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی واحد ارومیه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، خـوی، ماکو، سردشت، مهاباد، میاندوآب، چالـدران، شاهین دژ.

دانشگاه پیام نور اردبیل واحد اردبیل، پـارس آبـاد، خلخـال، سـرعین،کـوثر، گرمـی، مشـگین شـهر، نمین، نیر.

دانشگاه پیام نور اصفهان واحد آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، خمینی شهر، سمیرم، شهرضا، کاشان، گلپایگان، نائین، نجف آباد، نطنز.

دانشگاه پیام نور البرز واحد اشتهارد، ساوجبلاغ، طالقان، فردیس، کرج، نظر آباد.

دانشگاه پیام نور ایلام واحد آبدانان، ایلام، ایوان، بدره، دره شهر، دهلران، سیروان، ملکشاهی، مهران.

لیست دانشگاه های پیام نور به تفکیک هر استان

دانشگاه پیام نور بوشهر واحد بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، دشتی، دیر، دیلم، عسلویه، کنگان، گناوه.

دانشگاه پیام نور تهران واحد اسلامشهر، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، رباط کریم، ری، شمیرانات، شهریار، فیروز کوه، قرچک، ورامین.

دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری واحد اردل، بروجن، بن، سامان، شهر کرد، فارسان، کوهرنگ، کیار، لردگان.

دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی واحد بشرویه، بیرجند، خوسف، درمیان، زیرکوه، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس، قائنات، نهبندان.

دانشگاه پیام نور خراسان رضوی واحد تربت جام، تربت حیدریه، چناران، سبزوار، سرخس، فیروزه، قوچان، کاشمر، کلات، گناباد، مشهد، نیشابور.

دانشگاه پیام نور خراسان شمالی واحد اسفراین، بجنورد، جاجرم، شیروان، فاروج، گرمه.

دانشگاه پیام نور خوزستان واحد آبادان، اندیمشک، اهواز، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، مسجد سلیمان، هویزه.

دانشگاه پیام نور زنجان واحد ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان، سلطانیه، طارم، ماه نشان.

لیست دانشگاه های پیام نور به تفکیک هر استان

دانشگاه پیام نور سمنان واحد آرادان، دامغان، سرخه، سمنان، شاهرود، گرمسار، مهدی شهر، میامی.

دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان واحد ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل، زاهدان، سراوان، سرباز، قصرقند، کنارک، مهرستان، میرجاوه، هامون، هیرمند.

دانشگاه پیام نور فارس واحد آباده، استهبان، پاسارگاد، جهرم، داراب، رستم، سپیدان، شیراز، فسا، کازرون، لارستان، لامرد، مرودشت، نی ریز.

دانشگاه پیام نور قزوین واحد آبیک، آوج، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین.

دانشگاه پیام نور قم واحد قم.

دانشگاه پیام نور کردستان واحد بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران، مریوان.

دانشگاه پیام نور کرمان واحد انار، بافت، بم، جیرفت، راور، رفسنجان، ریگان، زرند، سیرجان، کرمان، کهنوج، نرماشیر.

دانشگاه پیام نور کرمانشاه واحد اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، سر پل ذهاب، سنقر، صحنه، قصر شیرین، کرمانشاه، گیلان غرب.

دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد واحد باشت، بویر احمد، چرام، دنا، کهگیلویه، گچساران، لنده.

لیست دانشگاه های پیام نور به تفکیک هر استان

دانشگاه پیام نور گلستان واحد آزادشهر، آق قلا، بندر گز، ترکمن، رامیان، علی آباد، کردکوی، گرگان، گمیشان، گنبد کاووس، مینودشت.

دانشگاه پیام نور گیلان واحد آستارا، املش، بندر انزلی، رشت، رودبار، رودسر، سیاهکل، صومعه سرا، طوالش، فومن، لاهیجان، لنگرود، ماسال.

دانشگاه پیام نور لرستان واحد ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، دورود، رومشکان، سلسله، کوهدشت.

دانشگاه پیام نور مازندران واحد آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، عباس آباد، فریدونکنار، کلاردشت، محمودآباد، نور.

دانشگاه پیام نور مرکزی واحد اراک، آشتیان، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه، شازند، فراهان، کمیجان، محلات.

دانشگاه پیام نور هرمزگان واحد ابوموسی، بشاگرد، بندرعباس، بندرلنگه، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، سیریک، قشم، میناب.

دانشگاه پیام نور همدان واحد اسدآباد، بهار، تویسرکان، رزن، فامنین، کبودرآهنگ، ملایر، نهاوند، همدان.

دانشگاه پیام نور یزد واحد ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد.