شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه های روزانه و شرکت مجدد در کنکور

موضوع مهمی که بسیاری از داوطلبان در هر مقطع تحصیلی با آن درگیر است آگاهی از شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد دانشگاه روزانه و همچنین دانستن این موضوع است که آیا متقاضیان پس از شرکت در دانشگاه روزانه از شرکت در کنکور سراسری محروم می شوند یا خیر. اهمیت این موضوع از این حیث است که داوطلب می خواهد بداند که اگر انصراف دهد اجازه شرکت در کنکور سراسری را دارد و خسارت و جریمه انصراف از دانشگاه و شرایط تحصیل مجدد دانشجو های انصرافی به چه صورت خواهد بود. سوالی که همواره مطرح است این است که آیا داوطلبان پس از شرکت در دانشگاه روزانه  از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهند شد؟ باید بگوییم که با داشتن شرایطی این امکان وجود خواهد داشت.

 

انصراف

 

شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد دانشگاه روزانه

 پس از اینکه داوطلب در کنکور سراسری شرکت کرد وقبول شد باید حداقل 2 ترم ادامه تحصیل بدهد. اگر زودتر از این مدت یعنی در ترم 1 یا 2 از دانشگاه انصراف دهند حق شرکت مجدد در دانشگاه روزانه را نخواهند داشت.

در واقع نحوه این اقدام این گونه خواهد بود که بعد از وارد شدن به دانشگاه باید 1 سال کامل را بگذرانید و نمرات ترم 2 شما هم ثبت شود و بعد از آن در شروع ترم 3 با دانشگاه خود هماهنگ کرده و انصراف خود را انجام دهید، بعد از انجام انصراف شما حق شرکت در کنکور سال بعد را دارید و اگر در دانشگاه روزانه قبول شوید میتوانید به ادامه تحصیل مشغول شوید.

به این نکته توجه داشته باشید که متقاضیان در دوران تحصیل خود فقط یک مرتبه امکان انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور در همان مقطع را خواهند داشت. در صورت تجاوز از این تعداد مجاز به شرکت دوباره نخواهند بود. اگر داوطلبی در مقطع کارشناسی ارشد خواهان شرکت در کنکور کارشناسی به صورت روزانه باشد این امکان برای او وجود نخواهد داشت. به این دلیل که فقط یک بار خدمات بورسیه دولتی برای شما مورد استفاده خواهد بود و می بایست در همان رشته ادامه تحصیل دهید.

داوطلبان آقا اگر مشکل نظام وظیفه داشته باشند به شرظی می توانند از دانشگاه روزانه خود انصراف دهند و مجددا در کنکور سراسری شرکت کنند که مدرک کاردانی معادل دریافت نکرده باشند و در ترم های غیر از 1 و 2 انصراف خود را اعلام کرده باشند. بهتر است بدانید که قوانینی که مطالعه می کنید و تمام این محرومیت ها خاص متقاضیان در دوره های روزانه است و قبولی در دوره های شبانه ، غیر انتفاعی و غیره مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

اگر در دانشگاه روزانه قبول شوید و نسبت به انجام ثبت نام خود اقدام نکنید هم باز از شرکت در دوره های روزانه محروم خواهید شد. در صورتی که دانشجو دوره روزانه باشید و در کنکور سراسری شرکت کنید و در دانشگاه مورد نظر هم قبول شوید اما در ترم قبل اقدام به انصراف از دانشگاه را نکرده باشید امکان ثبت نام در دانشگاه جدید را نخواهید داشت.

 

انصراف تحصیل

 

شرایط انصراف از دانشگاه برای شرکت مجدد در کنکور سراسری

اگر قصد شرکت در آزمون سراسری را دارید و در حال حاضر دانشجوی دوره روزانه در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستید باید تا قبل از زمان ثبت نام از دانشگاه مربوطه انصراف دهید و انصراف قطعی شما از دانشگاه تایید شده باشد. این شرط برای دانشجویان دولتی است و برای قبولی در کلیه مقاطع دانشگاه آزاد نیازی به انصراف پیش از ثبت نام نیست.



 

شرایط انصراف از تحصیل برای شرکت مجدد در کنکور کارشناسی ارشد سراسری

شرایطی که در مورد آن صحبت کردیم تنها شامل داوطلبان کنکور کارشناسی نیست و در صورتی که دانشجویان مقطع ارشد و یا دکتری قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد سراسری را داشته باشند باید تا زمان ثبت نام از تحصیل انصراف دهند و فرم انصراف قطعی را به دانشگاه تحویل دهند و انصرافشان ثبت شود. در این مورد نیز اگر داوطلب قصد تحصیل در دانشگاه آزاد را دارد لزومی به انصراف پیش از ثبت نام نخواهد داشت.

 

شرایط انصراف از تحصیل برای شرکت مجدد در کنکور دکتری سراسری

در مقطع دکتری هم شرایط انصراف از تحصیل مانند دیگر مقاطع می باشد. به این صورت که چنانچه داوطلبان قصد ثبت نام در کنکور دکتری سراسری را داشته باشند می بایست تا زمان ثبت نام اقدامات لازم را جهت انصراف از دانشگاه انجام دهند، در غیر این صورت امکان ثبت نام در آزمون دکتری برای داوطلبان فراهم نخواهد بود و در این مورد نیز اگر داوطلب قصد تحصیل در دانشگاه آزاد را دارد لزومی به انصراف پیش از ثبت نام نخواهد داشت.

 

انصراف از تحصیل

 

جریمه انصراف از تحصیل در تمامی دانشگاه ها

چنانچه دانشجویی قصد انصراف از دانشگاه خود را دارد باید جریمه  پرداخت کند مگر اینکه شامل یکی از دو حالت زیر باشند که در این صورت از پرداخت جریمه انصراف از تحصیل معاف خواهند بود.

دانشجویانی که قصد دارند از دانشگاه دولتی انصراف دهند و بلافاصله در یک دانشگاه دولتی روزانه دیگر تحصیل کنند، از پرداخت جریمه انصراف از تحصیل معاف هستند.

انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد : در صورتی که دانشجویان دانشگاه آزاد که مشغول تحصیل هستند، تصمیم به انصراف بگیرند و مجددا بخواهند در یک دانشگاه آزاد دیگر ادامه تحصیل بدهند،ملزم به پرداخت جریمه انصراف از تحصیل نخواهند بود و از پرداخت جریمه معاف هستند.

جریمه انصراف از دانشگاه شبانه، دانشگاه پیام نور و دانشگاه غیرانتفاعی 1.5 برابر شهریه ثابت می باشد.

جریمه انصراف از دانشگاه آزاد هم 1.5 برابر شهریه ثابت است ولی اگر بعد از انصراف از دانشگاه آزاد قصد آغاز به تحصیل در یک دانشگاه آزاد دیگر را دارید از پرداخت این جریمه انصراف معاف هستید.

جریمه انصراف از پردیس های خودگردان معادل پرداخت شهریه ثابت ترم های باقیمانده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد