شرایط کسری خدمت جبهه پدر

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد شرایط کسری خدمت جبهه پدر
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

 شرایط معافیت فرزندان شهدا

برابر مصوبات نظام وظیفه 2 تا از فرزندان شهدا معافند. ممکن است یک شهید قبل از شهادت سابقه جبهه یا اسارت داشته باشد، لذا فرزند سوم و حتی فرزند چهارم شهید می‌تواند از مقرراتی که برای رزمندگان و یا برای آزادگان است، استفاده کند.

 

 شرایط معافیت فرزندان آزادگان

آزادگانی که سه سال اسارت داشته باشند، یک فرزندشان  معاف است. آزاده ای که کمتر از سه سال اسارت داشته باشد، به ازای هر سال شش ماه از خدمت فرزندش کسر خدمت می گردد.

 

معافیت

 

 شرایط معافیت فرزندان جانبازان

یک فرزند جانباز 25 درصد و بالاتر، معاف می‌شود. اما اگر جانبازی زیر خدمت 25 درصد باشد به تناسب جانبازی از خدمت فرزندش کسر می شود.

یک رزمنده جانباز نمی تواند امتیازات خود را به 2 فرزند بدهد. اما اگر زن و شوهر هر 2 رزمنده و یا جانباز هستند، هر کدام می توانند  امتیاز خودشان را به یکی از فرزندان بدهند.

البته اگر یک جانبازی، آزادگی و رزمندگی هم داشته باشد، می تواند از هر 2 تسهیلات برای 2 فرزندش استفاده کند.

 

شرایط معافیت فرزندان رزمندگان

برای رزمندگان 30 ماه جبهه ملاک است. یعنی اگر رزمنده ای 30 ماه سابقه جبهه داشته باشد، یک فرزندش معاف می‌شود. اگر 60 ماه داشته باشد، 2 فرزندش از خدمت سربازی معاف هستند. کمتر از 30 ماه به نسبت حضور در جبهه از خدمت فرزندش کم می شود. مثلا، اگر رزمنده‌ای 50 ماه سابقه جبهه دارد، برای 30 ماه یک فرزند معاف می‌شود و  برای 20 ماه دیگر نیز به تناسب از خدمت فرزند دوم کسر می‌شود.

به خاطر 30 ماه جبهه 18 ماه از خدمت سربازی را معاف می‌کنیم. اگر کمتر از این باشد، طبق فرمول محاسبه خواهد شد. اینطوری حساب می کنیم می گوییم هر چقدر پدر سابقه جبهه دارد ضربدر 60 درصد می شود بعد خدمت فرزندش را محاسبه می کنیم ببینیم خدمتش چقدر می شود. اگر خدمتش 14 ماه یا 13 ماه شود،  از آن امتیازات تحصیلی و یا حضور در منطقه عملیاتی هم می‌تواند استفاده کند. یعنی اگر فرد فوق لیسانس هم باشد، 2 ماه دیگر از خدمتش کسر خواهد شد.

ایثارگرانی که قبلا از تسهیلات خرید خدمت (تخفیف مبلغ) استفاده کرده‌اند، می‌توانند برای معافیت یا کسرخدمت فرزند استفاده کنند.

هر فردی به جز خانواده شهید می تواند از 2 تا تسهیلات استفاده کند. یعنی  می‌تواند از امتیاز جانبازی و رزمندگی و یا از جانبازی و آزادگی استفاده کند. بنابراین اگر فردی70 ماه سابقه جبهه دارد و 50 درصد جانباز است، برای آن 70 ماه 2 فرزندش معاف می‌شوند و برای 50 درصد جانبازی هم 2 فرزند دیگرش معاف می‌شوند. بنابراین چنین افرادی می‌توانند 4 فرزند خود را معاف کنند. ولی برای فرزندان شهدا قضیه فرق می کند چون آنها محدودیتی ندارند. 2 فرزند شهید معاف می شوند همچنین دیگر فرزندان می‌توانند از امتیازات رزمندگی و جانبازی و امتیازات دیگر برخوردار شوند.

این مقررات شامل همه افرادی می شود که در منطقه عملیاتی حضور داشتند که عبارتند از کارکنان نیروهای مسلح اعم از کارکنانی که حالا پایور، کارمند و پیمانی هستند، سربازان وظیفه، بسیجیان، نیروهای مردمی  و کارکنان دولت.

 

معاف

 

شرایط معافیت کارکنان دولت

کارکنان دولت 2 دسته اند یک عده کسانی بودند که از طریق نیروی مقاومت بسیج در جبهه‌ها حضور داشتند که فرزندان آنها از سوابق جبهه پدرانشان می‌توانند استفاده کنند و عده دیگر کسانی هستند که کارمند سازمان ها و یا نهادهایی همچون صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی یا سازمان تبلیغات بودند و برای انجام ماموریت های محوله این سازمان ها در جبهه‌ها حضور یافتند که فرزندان آنها از 50 درصد سوابق جبهه آنها می‌توانند استفاده کنند. یعنی  اگر یک کارمند صدا و سیما برای فیلمبرداری 50 ماه در جبهه حضور یافت، 25 ماه از سابقه جبهه‌ وی برای کسر خدمت فرزندش به تناسب محاسبه خواهد شد. نیروهای جهاد سازندگی سابق که بعنوان ماموریت در جبهه حضور می‌یافتند، از این قاعده مستثی هستند و همه سوابق جبهه آنها برای فرزندانشان محاسبه می‌شود.

 

شرایط معافیت فرزندان مفقود الاثرها

 معافیت یکی از فرزندان خانواده های مفقودالاثر از خدمت دوره ضرورت گروه ناجا، یکی از فرزندان و یا یکی از برادران خانواده های مفقودالاثر از خدمت دوره ضرورت معاف می شود.

ایثاگران و امداجویان در سال جاری یکی از فرزندان و یا یکی از برادران خانواده های مفقودالاثر از خدمت دوره ضرورت معاف می شود.

همچنین، در خانواده های مفقودالاثر که قبلا یکی از فرزندان آنان از معافیت فوق استفاده نموده ولی به دلیل فوت یا مهاجرت تا پایان سال 89 نزد خانواده اش نمی باشد، فرزند دیگرشان از خدمت دوره ضرورت معاف می شود.

این سازمان منظور از مهاجرت فرزند مفقوالاثر را سکونت وی در خارج از حوزه استحفاظی فرمانداری شهرستان محل سکونت خانواده مفقودالاثر (پدر یا مادر) اعلام کرد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد