مشاوره تحصیلی تلفنی آزمون دکتری سراسری و آزاد

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد مشاوره تحصیلی تلفنی آزمون دکتری سراسری و آزاد
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

معمولا هر سال در اسفند ماه کنکور دکتری بصورت هماهنگ برگزار میشود  که این آزمون مختص داوطلبانی است که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده باشند و دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی کارشناسی ارشد باشند. بعد از برگزاری آزمون نتایج در اردیبهشت ماه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که شامل رتبه و نمره شماست  و جواب بعدی که شامل دانشگاه هایی که برای مصاحبه پذیرفته شده اید در هفته اول خرداد ماه در سایت سازمان سنجش نمایش داده می شود. بعد از آن باید در مصاحبه ها شرکت کنید که جواب مصاحبه های کنکور دکتری نیز هفه اول شهریور ماه به شما اعلام خواهد شد. برای مقطع دکتری داوطلبان می توانند در دانشگاه های دولتی و آزاد تحصیل کنند که باتوجه به آمار دریافتی از چند سال اخیر کنکور دکتری متوجه می شویم که تعداد متقاضیان در این مقطع افزایش یافته است.

 

دکتری

 

برای موفقیت بیشتر در این آزمون بهتر است رشته تحصیلی، رتبه، تعداد مقاله آی اس آی، مقاله پژوهشی، مقاله همایشی، سابقه تدریس و مدرک زبان را در مورد رشته تحصیلی و رتبه خود را همراه یاد داشته باشید. کنکور دکتری نیز مانند مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مرحله برگزاری آزمون در دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد باهم ادغام شده اند. اما در زمان انتخاب رشته کنکور دکتری مسیر این دو دانشگاه کاملا از هم جدا می شود و ثبت نام کنکور دکتری هر کدام در سایت های مربوط به خود انجام می پذیرد. داوطلبان برای شرکت در کنکور دکتری باید از شرایط ثبت نام در کنکور دکتری، منابع کنکور دکتری، زمان ثبت نام کنکور دکتری، نحوه انتخاب رشته کنکور دکتری و مصاحبه کنکور دکتری اطلاع داشته باشند. کنکور دکتری مانند کنکور کارشناسی یا کارشناسی ارشد نیست که صرفا با مطالعه چند کتاب و جزوه یا شرکت در کلاسهای کنکور در آن قبول شد، بلکه باید الزامات دیگری را نیز در نظر گرفت.

 

انتخاب رشته دکتری

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری فرا می رسد و داوطلبان باید با توجه به گروه آزمایشی خود، لیست رشته محل های مورد نظرشان را در فرم 50 تایی انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش وارد نمایند. به دلیل به وجود آمدن تغییراتی در آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد سردرگمی و سوالات زیادی برای داوطلبان دکتری به وجود آمده است و برای پاسخ به تمامی سوالات متقاضیان آزمون دکتری مطالب مفیدی را در این زمینه برایتان فراهم کرده ایم.

کارنامه اولیه شامل نمرات خام و تراز و سایر موارد مورد نیاز برای داوطلب در هفته آخر فروردین ماه صادر می شود که داوطلبان می توانند با توجه به ضوابط و مندرجات کارنامه دکتری در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته، در نیمه اول اردیبهشت ماه نسبت تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام نماید. داوطلبان باید توجه داشته باشند که انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد و انتخاب رشته دکتری سراسری به صورت جداگانه انجام می شود.

داوطلبانی که دارای شرایط زیر هستن، می توانند در زمان مقرر شده از سوی سازمان سنجش در انتخاب رشته دکتری شرکت کنند:

1. در آزمون دکتری ثبت نام کرده باشند.

2. کارت ورود به جلسه را دریافت کرده باشند.

3. در جلسه آزمون دکتری حاضر شده باشند.

4. حداقل در یکی از دوره های روزانه، سایر دوره ها (شامل شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی) و یا بورس اعزام به خارج از کشور، مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

لازم به ذکر است هر داوطلبی ممکن است در یک یا چند دوره مجاز به انتخاب رشته اعلام شده باشد یا به طور کلی در هیچ دوره ای مجاز به انتخاب رشته نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مندرجات کارنامه آزمون دکتری کلیک کنید.

پس از اعلام نتایج اولیه داوطلبان باید با توجه به اطلاعیه های منتشر شده از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در صورت کسب حدنصاب علمی لازم و شرایط اعلام شده به دانشگاه های مورد نظر برای انجام مرحله ارزیابی تخصصی که همان مصاحبه دکتری می باشد، مراجعه کنند. پس از برگزاری مصاحبه دکتری، دانشگاه فهرست اسامی افرادی که در جلسه مصاحبه حضور یافتند را به همراه نمره ای که در مصاحبه کسب کرده اند به سازمان سنجش می فرستد و در آخر سازمان سنجش اسامی پذیرفته شدگان نهایی را با توجه به تراز نمره آزمون و تراز مصاحبه علمی در قالب اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری بر روی سایت خود قرار می دهد.

دکتری

 

مصاحبه دکتری

در آخرین مرحله پذیرش دکتری هر دانشگاه به طور مستقل پس از اعلام نتایج دکتری، حد نصاب قبولی مرتبط با رشته های خود را منتشر می نمایند و متقاضیان در این حالت با توجه به نمره خود در کارنامه و مقایسه با حد نصاب دانشگاه هایی که در برگه انتخاب رشته خود آورده اند می بایست به دانشگاه های پذیرنده جهت انجام مصاحبه مراجعه کنند. در جلسه مصاحبه علاوه بر اساتید یک یا دو نفر دیگر نیز جهت ارزیابی میزان توانمندی و تسلط شما متقاضیان در زبان انگلیسی، پایان نامه و رزومه  حضور خواهند داشت. جهت آشنایی با سوالاتی که در مصاحبه از شما خواهند پرسید این است که یا به سراغ دانشجویان دکتری بروید و از نحوه سوالاتی که در روز مصاحبه اساتید اطلاعات کسب کنید و یا اینکه با با مشاوران ما تماس بگیرید تا مشاوران ما نوع سوالات مصاحبه دکتری را به شما داوطلبان گرامی توضیح دهند. توجه داشته باشید که تسلط بر زبان انگلیسی برای اساتید بسیار حائز اهمیت است و در صورت دارا بودن مدرک زبان آن را در جلسه مصاحبه همراه خود داشته باشید و مطمئن باشید یک امتیاز مثبت برای شما خواهد بود. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود  پایان نامه خود را به زبان انگلیسی توضیح دهید. این موضوع را برای نگرانی شما بیان نکردیم بلکه می خواهیم از اهمیت یادگیری زبان تا قبل از مصاحبه آگاه شوید.

 

شرایط ثبت نام آزمون دکتری

آزمون دکتری در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی انجام خواهد شد. اجرای آزمون متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور و مصاحبه علمی و بررسی سوابق تحصیلی توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.  در صورت دارا بودن شرایط لازم تمامی دانشجویان و فارغ التحضیلان  مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

1- دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد در صورتی که مشمول آِیین نامه شماره 77633/2 مورخ 92/5/28 که توسط معاون آموزشی وزارت متبوع ابلاغ شده باشند می توانند در آزمون شرکت کنند.

2- موسسات آموزش عالی از دانشجویانی ثبت نام بعمل می آورند که تا آخر شهریور سال جاری فارغ التحصیل شوند. تاریخ فارغ التحصیلی برای داوطلبانی که شروع تحصیل آنها از نیم سال دوم (در صورت وجود ظرفیت) است، بهمن سال جاری خواهد بود.

3- پذیرفته شدگان قطعی روزانه سال گذشته چه در دانشگاهی که پذیرفته شده اند ثبت نام کرده باشند و چه ثبت نام نکرده باشند حق شرکت در آزمون سال جاری را ندارند و یک سال محروم از شرکت در آزمون هستند.

4- دانشجویان بورسیه در صورتیکه روند پذیرش آنها تا زمان ثبت نام آزمون در سازمان امور دانشجویان تکمیل نشده باشند و در دوره های روزانه داخل کشور نیز پذیرفته نشده باشند اجازه شرکت در آزمون دکتری سال جاری را دارند.

 

دکتری

 

برنامه ریزی کنکور دکتری

بیشتر افرادی که در کنکور دکتری شرکت می کنند شاغل هستند و یا کارهای همزمان بسیاری برای انجام دادن دارند و باید وقت و انرژی لازم را داشته باشند. باید توجه کنید در چه رشته محل هایی می توانید در کنکور دکتری شرکت کنید و با توجه به شرایطتان چه امکاناتی دارید.

صرف نظر کردن از امکاناتی که ممکن است برای کنکور دکتری داشته باشید اشتباهی است که ممکن است مسیر زندگی شما را تغییر بدهد. چرا که اغلب افراد برای شرکت در کنکور دکتری زودتر از مقاطع دیگر نا امید می شوند. بنابراین لازم است از تمام شرایط و امکانات مطلع باشید و استفاده کنید.