مهندسی‌ مکانیک‌ گرایش مهندسی‌ دریا

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد مهندسی‌ مکانیک‌ گرایش مهندسی‌ دریا
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

مهندسی دریایی کشتی سازی یکی از گرایش های مهندسی مکانیک است که فقط در دانشگاه صنعتی شریف ارائه می شود زیرا بقیه دانشگاهها مهندسی دریا را به عنوان یک رشته مستقل با سه عنوان گرایش مهندسی کشتی سازی مهندسی کشتی و دریانوردی. اما مهندسی دریا در دانشگاه صنعتی شریف بعنوان گرایش مهندسی مکانیک تدریس می شود.

 

دریا

 

مواردی که در مهندسی دریا به آن پرداخته می شود شامل طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های پیشرانه (موتور گیربکس)، پایداری کشتی در مقابل امواج کناری جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) است که این موارد در بقیه گرایش های مکانیک هم هست و مهندسی کشتی‌سازی این موارد را به صورت تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نفتی متحرک مطالعه می‌کند. پس میتوان گفت یک مهندس دریا، مهندس مکانیکی است که در کاربردهای دریایی مشغول به کاراست.

 

چون رشته مهندسی مکانیک با تولید، تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گونه گون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی در ارتباط است این قضیه که مهندسی دریا جز گرایش های مکانیک باشد طبیعی است.

 

موضوع این رشته در طول تحصیل

همانطور که اشاره شد رشته مهندسی دریا دارای سه گرایش مهندس کشتی، کشتی سازی و دریانوردی است.

 

گرایش مهندسی کشتی

افرادی که تحت عنوان مهندس کشتی بحساب میایند به عنوان مدیر فنی کشتی مسئول تعمیر، نگهداری و راه اندازی موتور کشتی هستند و به همین خاطر بعد از اتمام تحصیل یک دوره کارآموزی را بر روی کشتی های اقیانوس پیما در خارج از کشور می گذرانند.

 

درس های این رشته در طول تحصیل

دروس مشترک بین گرایش های مختلف مهندسی دریا

ریاضی

معادلات دیفرانسیل

محاسبات عددی

فیزیک مکانیک

فیزیک

شیمی و خواص مواد

مبانی مهندسی برق

رسمی فنی

استاتیک

دینامیک

مقاومت مصالح

ترمودینامیک

مکانیک سیالات

طراحی اجزاء و ماشین

انتقال حرارت

کنترل اتوماتیک

 

دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی

شناخت کشتی

الکترونیک ارتباطات

آرشیتکت کشتی

کمک های اولیه

دریانوردی و ملوانی

ماشین دریایی

صافی های فرعی

سیستم انتقال قدرت

 

دریا

 

گرایش مهندسی کشتی سازی

گرایش مهندسی کشتی سازی وظیفه دارد نیروهای متخصص مورد نیاز سازمان های دریایی مخصوص کارخانجات کشتی سازی را تربیت کند. زیرا این افراد مسئولیت طراحی، ساخت و نظارت بر ساخت کشتی و تعمیرات آن را بر عهده دارد.

 

دروس تخصص مهندسی کشتی سازی

تکنولوژی کشتی

تحلیل سازه ها

آرشیتکت کشتی ( استاتیک)

آرشیتکت کشتی (مکانیک)

ماشین های محرکه

مهندسی دریا

فیزیک موج

علم مواد و شناخت فلزات

ریاضیات مهندسی.

 

گرایش دریانوردی

هدایت کردن مسیر کشتی ها و مدیریت بر نیروهای انسانی که روی کشتی شاغل هستند وظیفه مهندس دریانورد است. به همین خاطر مهندسی دریا معتقدند که این رشته نباید جزو گرایش های مهندسی دریا باشد. چرا که مهندس دریا به عنوان کاپیتان کشتی مسئولیت رهبری و مدیریت کشتی رو به گزارش فنی و مهندسی نیست با اینکه این گرایش ارتباط زیادی با مهندسی ندارد ولی در دروس این افراد مسائل فنی گنجانده شده است. برای مثال میتوان مطالعه آب و هوا جغرافیا و چگونگی یافتن مسیر اشاره کرد که ربطی به درسهای رشته مهندسی ندارد.

 

توانایی های لازم

کسانی که در این رشته می‌خواهند تحصیل کنند باید بدانند که ممکن است مدت زمان طولانی در کنار خانواده نباشد چون سفر های آن ها ماه ها طول می کشد و این افراد باید با محیط های ساحلی خودشان را تطبیق دهند و قبل از اینکه این افراد در رشته هایی که گفته شد پذیرش شوند یکسری آزمایشات پزشکی از آنها گرفته می‌شود تا سلامت آنها به طور کامل تایید شود و این افراد نباید ناتوانی هایی مثل کور رنگی داشته باشند. همچنین باید ریاضی فیزیک قوی داشته باشند و به زبان انگلیسی مسلط باشند و اگر داوطلبان دختر باشد فقط می‌تواند در گرایش مهندسی کشتی سازی ادامه تحصیل دهند.

 

بازار کار، درآمد و حقوق

حقوقی که مهندسین مکانیک دریافت می‌کنند در بخش‌های خصوصی بسیار متفاوت است هر شرکتی با توجه به هدفی که دنبال می‌کند و نوع پروژه که تعریف می کند، دستمزد متفاوتی را برای افراد مشخص می‌کند که این دستمزد اصولا ارتباط با سابقه کار، میزان تحصیلات و توانایی افراد دارد. اگر این افراد کارآفرین باشند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده باشند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد