مهندسی شیمی نانوتکنولوژی

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد مهندسی شیمی نانوتکنولوژی
از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.

مهندسی شیمی با گرایش نانو درمقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 11 نفر ظرفیت ارائه می شود. این دانشگاه در گرایش نانوپلیمر هم 8 نفر دانشجو جذب کرده است. بیایید ابتدا یک تعریفی از علم و فناوری نانو داشته باشیم. این فناوری پدیده هزاره سوم است و راهی جز ورود به این عرصه نیست. این زمینه را نمی توان به عنوان رشته جدیدی معرفی کرد بلکه رویکردی جدید به تمام علوم فعلی در مقیاس نانو است.

 

شیمی

 

فناوری نانو علمی گسترده و فرا رشته ای است و ما قصد داریم از چشم این علم به کلیه علوم و فنون از جمله علوم محض، فنی مهندسی، پزشکی،غذایی وغیره نگاه کنیم. به علت بروز مشکلات، پیچیدگی ها و مسائل اخلاقی که به دنبال شبیه سازی انسان، گیاه و حیوان دراین محدوده به وجود خواهد آمد لازم است که همکاری علوم نظری از نظر مسائل حقوقی در این فناوری صورت گیرد.

 

بدون اغراق باید بگوییم که رشته نانوشیمی تقریباً در همه ی علوم و فنون به کارمی رود. یعنی در زمینه های مختلفی مثل سوخت، پلیمر، رنگ، سوخت وساز، پوشاک، دارو، غذا و هر چه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می شود، می توان از مزیت های این فناوری استفاده کرد. پس توجه به همه ی علوم در مقیاس نانو و کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فرآورده های با کیفیت و کمیت بهتر و ارزانتر، محکمتر، سبکتر و کاراتر است.

 

از ویژگی های علم شیمی و مهندسی شیمی، شناخت علم مواد و مهندسی مواد است. از دیدگاه یک شیمیست، گرایش های این رشته می تواند مثل گرایش های شیمی آلی، معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک باشد با این تفاوت که در مقیاس نانو مطالعه می شود تا نتایج مطالعات جدیدش را برای تولید انبوه به مهندسان ارائه کنند. در واقع این گرایش ها با توجه به نیازهای جامعه و توانایی برآورده کردنشان می تواند به طرق مختلف دسته بندی شود. در ایران به علت تنوع انرژی ها پتانسیل های خوبی درزمینه مطالعه پلیمر و رنگ وغیره وجود دارد.

 

نانو



سرفصل های درسی

دروس مربوط به این رشته جمعاً 32 واحد است که شامل دروس اصلی و انتخابی (به ترتیب 20 و 12واحد)  آموزشی است.


دروس انتخابی

  • پدیده های انتقال در نانو 3 واحد

  • ترمودینامیک آماری 3 واحد

  • بیونانو تکنولوژی 3 واحد

  • پدیده های سطحی درمقیاس نانو 3 واحد

  • ساخت وکاربرد مواد نانو 3 واحد

  • شیمی و تکنولوژی نانو 3 واحد

  • شبیه سازی در مقیاس نانو 3 واحد

 

دروس تخصصی

  • ریاضیات پیشرفته درنانوتکنولوژی 3 واحد

  • مکانیک کوانتومی 3 واحد

  • اصول نانو تکنولوژی 3 واحد

  • سمینار 3 واحد

  • پروژه 9 واحد

برای تحصیل در این رشته اول باید یک دوره 12 واحد( 9 واحد اصلی و 3 واحد انتخابی ) به وسیله دانشجو گرفته شود و بعد کنار دیگر واحدهای آموزشی، استاد پروژه و برنامه آموزشی دانشجو مشخص شود. برای ورود به دنیای نانو باید افراد پایه علمی قوی و به خصوص آشنایی با کوانتوم، ریاضی و شیمی محض داشته باشند تا بتوانند موفق شوند.

 

نانو

 

بازار کار فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان مهندسی شیمی در تمام گرایش ها می توانند درصنایع و مراکز خصوصا دربخش های تحقیق و توسعه ای که فارغ التحصیلان رشته شیمی و مهندسی شیمی را لازم دارند مشغول به پژوهش و اشتغال شوند.

 

درآمد و حقوق

مهندسان شیمی ای که در مناطق نفتی و خارج از شهر کار می کند، بخاطر سختی کار حقوق بالایی میگیرند. حقوق مهندس شیمی در بخش خصوصی متفاوت است. زیرا هر شرکت با توجه به اهداف و سیاست ها و توان مالی اش حقوق کارکنان را تعیین می کند. با شرایط متفاوت این افراد حقوق متفاوتی  بر اساس سمت و سابقه و تحصیلات دریافت می کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد